Indlæg marts, 2022

Fotos fra det skønne Hindsholm

tirsdag, 29. marts, 2022

På Johannes Larsen Museet var der fredag fernisering på det omfangsrige og storslåede bogprojekt: ‘Hindsholm. Den landfaste ø’, der samtidig på Museet er en særudstilling. Projektet viser otte års fotoarbejde af fotograferne Christina Capetillo, Kurt Rodahl Hoppe, Peter Brandes, Charlotte Haslund-Christensen, Mikkel Østergaard samt Kirsten Klein, og emnet blev taget op på foranledning af den tidligere direktør for Fotomuseet på Brandts i Odense, På Johannes Larsen Museet var der fredag fernisering på det omfangsrige og storslåede bogprojekt: ‘Hindsholm. Den landfaste ø’, der samtidig på Museet er en særudstilling. Projektet viser otte års fotoarbejde af fotograferne Christina Capetillo, Kurt Rodahl Hoppe, Peter Brandes, Charlotte Haslund-Christensen, Mikkel Østergaard samt Kirsten Klein, og emnet blev taget op på foranledning af den tidligere direktør for Fotomuseet på Brandts i Odense, Finn Thrane.

Poppelvejen til Måle (foto: Emil Andresen)

Poppelvejen til Måle (foto: Emil Andresen)

Over 250 mennesker var til stede og hørte taler af Finn Thrane og professor i fotokultur på Københavns Universitet, Mette Sandbye, hvorefter udstillingen blev erklæret for åben, og man strømmede ud i lokalerne for at beundre de stærke indtryk fra  fotokunstnerne i såvel farver som sort-hvid.

Fv Mikkel Østergaard, Charlotte Haslund-Christensen, Jeppe Priess Gersbøll (museumsleder), (udstillingsleder), Finn Thrane (udstillingsleder), Christina Capetillo, Kurt Rodahl Hoppe samt Kirsten Klein (foto: Emil Andresen).
Fv Mikkel Østergaard, Charlotte Haslund-Christensen, Jeppe Priess Gersbøll (museumsleder), (udstillingsleder), Finn Thrane (udstillingsleder), Christina Capetillo, Kurt Rodahl Hoppe samt Kirsten Klein (foto: Emil Andresen).

Bogen kan stå helt for sig selv, men som et væld af dejlige kunstbøger er den samtidig en slags katalog for en aktuel udstilling. For en gangs skyld er den ikke udgivet af Østfynske Museer, men af forlaget Wunderbuch fra Skive, som det tilsyneladende uden støtte fra diverse fonde er lykkedes at holde en mere end spiselig pris trods den overdådige kvalitet.

Udstillingen er åbnet (foto: Emil Andresen)
Udstillingen er åbnet (foto: Emil Andresen)

 

Vi kommer tilbage med en egentlig anmeldelse af bogen.

Tak til Emil Andresen for fotos og fakta om åbningen af udstillingen.

Finn Thrane: ‘Hindsholm. Den landfaste ø’. 200 s smukt indbundet og right illustreret. 440,- kr.).

 

Tags: , ,
Kategori Anmeldelser, kultur | Ingen har kommenteret »


Greven af Luxembourg som pastiche

torsdag, 17. marts, 2022

Den Jyske Operas 75 års jubilæumsforestilling er operetten ’Greven af Luxemburg, omarbejdet af operachef Philip Kochheim med delvis succes

Den Jyske Operas chef Philip Kochheim har fået en sjov ide. Forestiller man sig, at der findes en bygning, hvor samtlige eksisterende operaer og operetter har hver deres lokale, vil de største og bedste være i store lokaler i de øverste etager, mens de mindre væsentlige vil have mindre værelser, måske i kælderetagen, hvor kulisserne ikke bruges meget og derfor er ved at rådne op, men sangerne holder forestillingerne i live ved jævnligt at øve dem, mens de morer sig med at indsætte lån fra andre værker.

Birgitte Mosegaard, Morten Wang og Joan Ribalta i gang med at tegne en ægteskabskontrakt (foto: Anders Bach).

Birgitte Mosegaard, Morten Wang og Joan Ribalta i gang med at tegne en ægteskabskontrakt (foto: Anders Bach)

Nuvel. Vi skal forestille os, at vi ser Den Jyske Operas 75 års jubilæumsforestilling, “Greven af Luxembourg”, gennem et nøglehul til det lokale, hvor skuespillere og sangere muntrer sig med at holde Franz Lehars muntre operette, “Greven af Luxembourg” i live, mens de låner med arme og ben

Derfor indledes den musikalske side med starten på ouverturen til “Skæbnens Magt”, og siden får vi før tredje akt en veloplagt udgave af “Wilhelm Tell”; og derfor er der masser af indfald, som teksten har inspireret Kochheim til. Nogle er meget langstrakte, så at man er til en musikforestilling, finder man egentlig først rigtigt ud af ti minutter før pausen, pudsigt nok i et nummer, der er som taget ud af “Den Glade Enke”.

Joan Ribalta og Birgitte Mosegaard får hinanden til sidst (foto: Anders Bach)

Joan Ribalta og Birgitte Mosegaard får hinanden til sidst (foto: Anders Bach)

Derfra går det hastigt fremad, og vi mærker, at nok blev operetten skrevet på blot tre uger, men Lehar har nydt at skrive den, og store dele af den har fine musikalske kvaliteter, ikke mindst i arier og duetter med de to hovedpersoner, Angéle og Renè, Birgit Mosegaard og Joán Ribalta. Sidstnævnte er catalaner, men synger perfekt på dansk – måske et af forestillingens små mirakler.

Den største musikalske oplevelse er imidlertid kvintetten, hvor fire elskerinder trækker Grev Basilovitsch i samme båd/seng. Den er pudsigt nok lånt fra en anden Lehar-operette, “Frasquita”, der har flere varmblodede spanske kvinder! Her er dristige klange, der går ud over den vanlige operette. Basilovitsch synges udmærket af Morten Wang, men der synges i det hele taget fint i alle partier – fra mig en ekstra blomst til Estrid Molt Ipsen -, så man mærker, hvordan alle medlemmer af Den Jyske Operas kor i realiteten kan hentes frem som solister.

Estrid Molt Ipsen og Jens Jagd (foto: Anders Bach)

Estrid Molt Ipsen og Jens Jagd (foto: Anders Bach)

Aarhus Symfoniorkester spiller stilrent under Christopher Lichtenstein, og Barbara Bloch står for kulisserne og deres let depraverede detaljerigdom, der passer fint med Kochheims ide. En hovedårsag til, at forestillingen trods alt går hjem som en stor fornøjelse, er oversætteren Jacob Beck, der har sat en ære i at skrive mundret og ikke så moderne, at det ødelægger den oprindelige teksts præg.

Forestillingen skal på landsturne og kan i Odense opleves 25. marts. Kan man ikke den dag, kan man i stedet opsøge den i Vejle, Horsens eller Esbjerg.

 

 

Tags: ,
Kategori Anmeldelser, kultur, Musik, Opera | Ingen har kommenteret »