Esbjerg Revyen 2017

26. august, 2017

Esbjerg Revyen 2017

Esbjergrevyen flyttet med succes 

Esbjergrevyen flyttet med succes

Fv Jan Svarrer, Trine Gadeberg, Farshad Kholgi og Leif Fabricius. Bag dem Peter Bom ved klaveret.

Trine Gadeberg, Farshad Kholgi og Peter Bom fra Kerteminderevyen er frem til 9. september en del af Esbjerg Revyen, der befinder sig godt i sine nye omgivelser i Musikhuset og er et smut vestpå værd

Tobakken i Esbjerg har bestemt sig for kun at satse på musik, så Esbjerg Revyen 2017 er flyttet til behagelige og fine faciliteter i Musikhuset. Måske har man ikke været sikker på publikums reaktion, for der er ikke gjort så meget ud af scene og kulisser, selv om det er stemningsfuldt at have Esbjerg Havn som baggrund, men mon ikke det sker næste år, når første omgang næsten uundgåeligt bliver en succes?

Selv om Trine Gadeberg, Farshad Kholgi og Peter Bom alle er gengangere fra Kerteminderevyen, har de også en lokal tilknytning – Kholgi gik fx i skole i Grindsted -, der har gjort det logisk at sætte dem sammen med Leif Fabricius og Jan Svarrer, der debuterer som revyskuespiller med succes.

Indtil videre mest i sine egne forrygende numre, hvor han er ’motherfucking stjerne i Jerne’ eller er pole dancing instruktør i instituttet Pole in One, hvilket nok skal vække jubel, når Breinholtgård Golfklub er på sin årlige pilgrimstur til revyen.

Der er behageligt meget Esbjerg i revyen. Fx har Fabricius en monolog om ’Ella på elcykel’ på uforfalsket vestjysk, og første akt slutter med at fastslå Esbjergs status som Danmarks New York. Desuden har Vase og Fuglsang været på bytur i Esbjerg for at finde ud af, hvordan Prins Henrik ved sin død kan få et passende gravsted. Det er overrumplende morsomt, og naturligvis ligger stedet i Kongensgade.

Der er en del genbrug fra Kerteminde, og når denne revy er Danmarks bedste, kan det kun pynte. Overraskende er det dog ikke rent genbrug. Flere af viserne er veloplagt og aktuelt revideret. Det gælder ikke mindst den indsmigrende, men dræbende ironiske, ’Dybt go’nat Lars’, der siden sidste år er blevet ført elegant up-to-date i forhold til de mange politiske hændelser siden, og som Farshad Kholgi denne gang synger med på. Der er ikke ændret på Gadebergs fine nummer om Post Nord, hvor man dog må savne de poetiske skyggebilleder, der ledsagede visen i Kerteminde.

Farshad Kholgi gentager figurerne Louise Pingpong og Guru Fushu fra det nordøstfynske, her med Leif Fabricius som sekundant, og han har en række fine prøver på sine Chaplinlignende, mimiske figurer, så det ikke overrasker, at revyen slutter med Chaplin-melodien ’Smile’ og en smart ’The End’-pointe.

Peter Bom er som sædvanlig lydhør for alt i sin musikalske ledsagelse, og revyen er i det hele taget en fin oplevelse, hvor balancen kan undre lidt, for de svageste numre ligger i sidste fjerdedel. Desuden er kvintetten ikke helt sammenspillet, så der mangler lidt indbyrdes indforståethed.

Der er dog masser at tage til Esbjerg efter i perioden frem til 9. september, hvor forestillingen spilles sidste gang.

-up

 

Posted in Generelle nyheder | Ingen har kommenteret »