Mit liv med Touren – Presserummet

26. juni, 2022

Billede1-3

Det siger sig selv, at med den globale interesse for Tour de France er antallet af mediefolk kolossalt: journalister, fotografer, radio- og tv-reportere, kameramænd, lys- og lydmænd etc. I den kæmpestore by, der rejser Frankrig rundt under Touren, er der mange tusinde mennesker, og godt 2.000 er blandt mediefolkene.

Det betyder, at presserummene skal være kæmpestore, og et af de krav, en hvilken som helst målby skal kunne opfylde, er et sted, der kan benyttes som presserum. Problemer er løst på mange forskellige måder. Mange steder sidder man og arbejder i kæmpemæssige sportshaller.

Et sted, hvor alle fik kolde fødder af at arbejde, var Courchevel i Alperne, hvor presserummet lå i en ishockeyhal, hvor isen stadig lå der. Så var der lagt gulv oven på isen, men kulden trængte igennem brætterne, så man hurtigt fik iskolde fødder.

Pressen blev på mange måder forkælet, og jeg har da stadig et skønt halstørklæde fra netop Courchevel og en lille, uåbnet Fantadåse, som der er en særlig historie bag.

Coca Cola var blandt hovedsponsorerne i Touren, og hver eftermiddag lurede alle pressefolkene på det øjeblik, hvor de store frysere blev fyldt til randen med store og små Fantaer. Her viste mange af reporterne deres sande ansigt. Nogle havde net til at putte mange dåser ned i. Andre tog favnen fuld, men der var naturligvis også dem, der bare tog, hvad de regnede med at drikke under resten af den pågående etape.

Jeg har hverken før eller siden set de mini-Fantaer, der blev delt ud, så naturligvis sørgede jeg for at få en med hjem.

Ellers var det en fryd at arbejde i presserummet, hvor faciliteterne var ideelle, og det var nok det eneste sted i Touren, hvor sproget ikke var noget problem. Der var officials, der talte perfekt engelsk, og der var sågar en, der talte skandinavisk.

Søgeord:
Posted in Andre sportsnyheder, Generelle nyheder, kultur | Ingen har kommenteret »