Hvordan undslipper man internettet?

28. august, 2022

Patricia Lockwoods ’Ingen taler om det’ er en intens fremstilling af fælden ved at slippe det virkelige liv og leve gennem de sociale medier, men spørgsmålet er, om løsningen er overbevisende.

 

 

Fortælleren i ’Ingen taler om det’ er meget tæt på sin forfatter. Som Patricia Lockwood er hun en feteret person, der har vist sin klasse gennem tweets på internettet, og som inviteres verden over for at holde foredrag eller deltage i seminarer om ’Portalen’, som hun kalder den del af internettet, som hun udfolder sig på.

Indholdet er udvalgte dele af fortællerens tankestrømme som ’stream of consciousness’, og naturligt får vi under vejs henvisninger til såvel James Joyce’s ’Ulysses’ som til Virginia Woolf.

Bogen er i to dele. I den første er hendes hjerne tæt på at opgive den virkelige verden til fordel for Portalens liv, der er besættende i såvel sin diskussion af væsentlige problemer som den fuldstændige idioti, og som lynhurtigt kan præge vores sprog. Blandt de mange korte tankestrømme kommer her en længere væsentlig om nettets væsen:

Hele subkulturer opstod i gruppen, hvor folk mødtes for at tale om deres problemer med overvækst af candidasvampen. Man faldt over det sent en aften, hvor man dovent lå og tastede ting i søgefeltet: Hvorfor er jeg hele tiden træt, hvorfor kan jeg ikke længere memorere en syv minutter lang monolog, hvorfor er min tunge mindre lyserød, end den var, da jeg var barn. (Klokken tre om natten fandtes der kun to spørgsmål: Er jeg ved at dø? Og Er der nogen, der virkelig elsker mig?) På søvnløshedens landevej snublede man over candidaovervækst-gruppens med det lysende velkomstskilt og trådte gennem svingdørene, som øjeblikkeligt smækkede i bag en. Man påtog sig candidaovervækst-sproget; det, der startede som den mest elastiske og lynhurtige leg med ord, forvandlede sig hurtigt til en jargon og så til en doktrin og så til trossætninger. En opførsel blev diskret modereret af de ydmygelser, skarpe irettesættelser og den kritik, man kunne blive udsat for i candidaovervækst-gruppen. Man forudså, hvilke diskussioner, der kunne opstå, og man gennemspillede dem i brusebadet, mens man vaskede sit hår, hvis fulde vækstpotentiale og glans var blevet hæmmet af candidaovervækst. Hvis en karismatisk troldmand dukkede op i candidaovervækst-gruppen, en, som ansporede de andre medlemmer til nye og usete højder udi retorik og tiltalesvar og improvisation, kunne et nyt sprog muligvis opstå i candidaovervækst-gruppen – et, som resten af verden først ikke forstod, og som så sidenhen blev til det universelle sprog.

Indslaget er lidt længere, men her får vi en vigtig redegørelse for, hvordan tingene udvikler sig lynhurtigt på nettet.

Så går det ellers over stok og sten. Med sex, væsentlige spørgsmål som ’kan en hund være tvilling’, diktatoren (Donald Trump, selv om navnet ikke nævnes – det gør til gengæld den dag, hvor han blev valgt), fodfetichisme, den afskyelige snemand etc. Da Lockwoods alter ego er veluddannet, stilles der også visse krav til læseren – og ved vi måske alle sammen, hvem ’the unabomber’ er?

Når man får en samlet sum af associationer, er de heller ikke alle lige acceptable. Indimellem vil man frastødes; ind imellem bifalder man, men hvordan undgår man at blive opslugt af nettet?

I denne bog er redningen en familietragedie, da fortællerens søster bliver gravid, og barnet viser sig at have store defekter, som gør, at det muligvis ikke kan leve frem til fødslen, og skulle det gøre det, er der ikke lang levetid derefter.

Barnet bliver født og lever et stykke tid, og hele processen får virkeligheden til at virke vigtigst, selv om det er utroligt, hvad man mener at kunne lægge ind i og læse i dets reaktioner.

Men hvad med andre? Hvad med alle dem, der ikke har en familietragedie til at fri sig fra det overvældende net? Har de en chance?

Lockwoods bog er i sig selv en voldsom advarsel, når fortælleren med absurd humor fører os rundt i Portalens barokke univers.

Lockwood er en fremragende fortæller, og jeg kan anbefale nogle af hendes tidligere essays, måske specielt ’The Rape Joke’, som kan findes på nettet! Hendes første roman er muligvis intet mesterværk, men den er væsentlig, udfordrende og aktuel. Alle vil få noget ud af at læse den.

Patricia Lockwood. Inger taler om det. Forlaget Falco. 235 s indbundet. Set på nettet til priser fra 210-300 kr.

Posted in Anmeldelser, Bognyheder, kultur | Ingen har kommenteret »