Indlæg marts, 2017

Maskarade

onsdag, 8. marts, 2017

Maskarade var en dejlig oplevelse hos Den Fynske Opera, som det fremgik af min anmeldelse på kjavis.dk

En veloplagt fryd for alle sanser

Lørdag 25. februar 2017 kl. 21:40

 

En veloplagt fryd for alle sanser

Maskarade på Den Fynske Opera (Foto: Skovdal Nordic).
Maskarade på Den Fynske Opera: En veloplagt fryd for alle sanser
Jeronimus, Jesper Brun-Jensen, tager Leander, Bo Christian Jensen tv og Henrik, Jens Søndergaard, i skole (foto: Skovdal Nordic).

Livlig og sansekildrende opførelse af Carl Nielsens Maskarade på Den Fynske Opera, hvor Jens Søndergaard var aftenens store oplevelse

Holberg, Vilhelm Andersen og Carl Nielsen har sammen skabt operaens parallel til ’Elverhøj’, den ultimative danske opera, der har alt, hvad man kan ønske sig af humor, tempo, vellyd og meningsfuldhed i tre timer, hvor man sidder tryllebundet og bare nyder.

Fra start skal man dog vænne sig til, at Nielsens vidunderlige musik, der er så fuld af raffinementer, der ikke mindst ligger i brugen af de forskellige instrumenter, i vore sparetider er blevet til et klaverarrangement, hvor Martin Åkerwall og Per Salo brillant, det skal indrømmes, har kogt orkestret ned til en dobbelt klaverstemme. Det kan næppe gøres bedre, men noget går tabt.

Da indledningen på ouverturen også druknes af lystige maskaradegæster og dermed forfladiges – det nærmest signalerer, at publikum jo også roligt kan snakke færdig, før de koncentrerer sig om forestillingen – ja, så fik aftenen en vaklende start.

Det varede ikke længe, så føg sang og musik over scenen; den ikke uaktuelle intrige udfoldede sig; sangerne var fremragende skuespillere, og Holberg-elskeren og –eksperten Christian Steffensen havde sørget for den perfekte kombination af Holbergtro diktion og tilpas moderne udtryk, så alt gik op i en højere enhed.

Også takket være en glimrende scenografi af John Lindskov, et fint lysdesign af Jesper Pedersen og farvestrålende kostumer af Agnethe Vestergård Petersen og Michael Nøhr.

Yderligere var der kælet for de indlagte dansenumre, hvad enten hele ensemblet dansede turdans, eller balletdanserne Emilie Augustesen Rasmussen, Sebastian Sund og Victor Lund frydede med deres udførelse af Koreografen Marylise Tanvets usædvanligt fine arbejde – jeg har aldrig set en hanedans, der tilnærmelsesvist var lige så gennemtænkt som denne.

Sangligt er aftenens oplevelse Jens Søndergaards Henrik. Overlegen og ren i alle lejer, sprudlende i skuespil og fysisk udfoldelse forgyldte han alt, hvad han var med i. Andre fine præstationer stod Mette-Maria Øyen og Ulla Kudsk Jensen for som hhv. Leonora og Magdalone, mens Jesper Brun-Jensen og Bo Christian Jensen som Jeronimus og Leander havde de helt rigtige stemmer, men begge virkede pressede i højden.

Aftenen har mange højdepunkter. Den mandlige kvintet i slutningen af første akt var et af dem, man husker allerbedst, da aftenen var forbi, men ustandselig krydses de forskellige stemmer i smuk samklang, og gennem hele forestillingen er der overraskende temposkift, masser af musikalske indfald, som man også falder for, når man ser Maskarade for måske sjette eller syvende gang.

Den Fynske Operas forestilling er Holberg- og Nielsentro, dejligt instrueret og udført og trods det manglende orkester en stor musikalsk oplevelse, som man kan opleve frem til 11. marts, og som ingen med musik i blodet bør snyde sig selv for.

-up

 

Kategori Anmeldelser, Musik | Ingen har kommenteret »