Indlæg juli, 2021
Volden Vintage
lørdag, 17. juli, 2021
Hallo – Hallo – Lonnie Devantiers Grand Prix-vinder gives flot (foto Nyborg Vold)
Aldrig har en aften til Voldspil i Nyborg været mere perfekt end premieren på ’Vi maler byen rød’
Varmen blev tilpas, til forestillingen begyndte, og der var tropenat uden faldende dug, til ’Der er et yndigt land var afsunget’. Solen var i mellemtiden gået ned i et luende bål bag de markante træer, der var ingen generende myg, og scenen var gradvist blevet mere belyst, som aftenen faldt på, og vi kunne nyde Malene Højme Ilskovs elegante scenografi med de mange felter, der kunne antage forskellige farver.
Tilføj et ensemble fuldt af vitalitet og såvel velsyngende som forbløffende godt dansende – en blomst til koreograf Simone Svane, der havde givet hver enkelt opgaver, de kunne løse; samt orkestret under Mads Lunde, som storsveder i musikpavillonen, uden at vi kan se dem før til fremkaldelserne.
Melodi Grand Prix
’Vi maler byen rød’ er tænkt som en slags dansk ’Grease’ om gymnasieelever og deres liv, glæder og sorger frem mod studentereksamen en gang i 1980erne. 26 melodier stammer alle fra diverse Melodi Grand Prix og rækker fra Mabels Boom-Boom, som der ikke er meget musik i, men nok så meget liv, til den fine og helt anderledes ’Fra Mols til Skagen af Lise Cable og Mette Mathiesen, halvdelen af Miss Behaven.
Det er en ensembleforestilling, hvor alle så at sige har hovedroller og dukker frem i enkelte numre, så ingen nævnt, ingen glemt. Blandt de ældre voldspillere brillerer Vivian Edelborg som en meget morsom og højtråbende gymnasielærer – lad os håbe, at hendes stemme holder!
En spinkel, tragisk sidehandling er næsten for meget, men reddes af, at manuskriptforfatter og instruktør Rasmus Mansachs får ’Skibet skal sejle i nat’ sat ind i dødsscenen på rørende og elegant vis. Han har i øvrigt givet mange af sangene ekstra vinkler, ikke mindst ’Alt det, som ingen ser’.
Tempo og timing
Man skulle være et skarn, hvis man ikke vuggede med på alle sangene og var tæt på selv at synge med, for vi kender dem jo alle sammen; sangene med Keld Heicks smarte ordspil og Tommy Seebachs musik med de overraskende vendinger. Otto Francker og Volmer Sørensens ’Dansevise’, Brødrene Olsens ’Smuk som et stjerneskud’, ’Hallo Hallo’, hvor de færreste formentlig er klar over, at den tekst også er af Keld Heick, som naturligvis var inviteret med til premieren … etc.
Tempoet er flot og timingen perfekt. Heldigvis tillader coronarestriktionerne, at der er et tilstrækkelig stort publikum til, at man kan mærke, hvordan stemningen er i top hele aftenen.
Nu er vejret med voldspillerne, og det bør betyde, at der ikke bliver en tom plads – udover dem mellem boblerne pga. corona.
Det er helt befriende at have en dansk forestilling, der sprudler af livsglæde, og jeg tvivler på, at nogen savner en stor streamlinet musical i stedet.
Tags: Musical, Nyborg Vold
Kategori Anmeldelser, kultur, Musik, Nyborg Vold | Ingen har kommenteret »
Danmarks første kostumemuseum
fredag, 2. juli, 2021
Danmarks første kostumemuseum, Danmarks Kostumarium, blev indviet torsdag aften på det nye kulturcenter i Svendborg, Frederiksø, der ligger ud i havnen.
Museet, der er en årtier gammel drøm for broderidesigner Thomas Sjølander, kan fra start præsentere en omfangsrig samling af Anne Marie Helgers overdådige ‘råberober’ fra hendes fantastiske shows, one woman eller i samarbejde med fx Peter Larsen som Erna Iversen. De fleste er designet af Lars Andersen.
Anne Marie Helger har i hele sin karriere lavet intelligent humor, som har bjergtaget mange, men fået andre helt op i det røde felt. Den har rettet sig mod den højreorienterede del af det danske samfund samt mod dem, der bryder almindelige menneskerettigheder i dagligdagen. Hun er stadig særdeles aktiv, selv om hun arbejder på sin PhD – Pensionist Hele Dagen – heldigvis med skidt resultat. Vi er mange, der håber, at hun aldrig går på pension.
Mor Danmark fik hun inspiration til, da en familie, der flagede i deres opgang med Dannebrogsflag, automatisk blev anset som medlemmer af Dansk Folkeparti – som naturligvis ikke skulle have lov til at monopolisere det smukke flag.
Flertallet af Helgers kreationer er skabt af Lars Andersen, hvis fantasi må kunne matche Helgers. Den første robe i deres samarbejde var den fantastiske Påfuglen.
Kostumerne bliver forgyldt af Helgers kommenterende tekster, der forklarer, hvorfor kostumerne blev lavet, og hvad den tilhørende humor fokuserede på. Der er fx EU-modellen om, hvordan man stemmer det nødvendige antal gange, til svaret er ja. Der er Marquerite Deroute Modellen om, hvordan Hvalsø aldrig blev en attraktiv by på en blomstrende marqueritrute, men et cementcenter. Der er Vridløsemodellen Jailbird om, at man ikke kan spærre kvinder inde: Frie fugle flyver flottest. Der er en containermodel etc.
De fleste giver sig, uanset politisk overbevisning, for Helgers brillante, underfundige og tankevækkende humor har højeste klasse og understøttes fornemt af kostumerne, som man aldrig vil glemme.
Det er et kup at åbne et kostumemuseum med Helgers outfits, men der vil siden komme flere. Faste kostumer og særudstillinger, og så vil museet arrangere foredrag og workshops, ligesom man vil samarbejde med Svendborgs skoler. Børns fantasi er endnu ikke tøjlet, som det uheldigt kan ske siden, og at udfordre den med at sætte dem over for påstanden, at ‘klæder skaber folk’, må være en utroligt fin ide.
Det fik da også borgmester Bo Hansen til at rose kostumariet til skyerne, før han åbnede det sammen med Anne Marie Helger. Ikke ved at klippe en snor over, men ved at stramme en knude som symbol på, hvad godt samarbejde kan føre til.
Danmarks Kostumarium har åbent mandag – fredag 10-16 og lørdag 10-14, formentlig med Danmarks billigste entre i forhold til udbyttet, 25 kr.
Kategori Generelle nyheder | Ingen har kommenteret »