Indlæg februar, 2018

Catch me if you can på Odense Teater

lørdag, 10. februar, 2018

Dejlig musical med lækkert jazzorkester

Odense Teater – Catch me if you can

Skønne rytmer, glimrende sang, opfindsom scenegrafi og koreografi og ikke mindst Tiptoe Bigband med 19 musikere forgylder ’Catch me if you can’ på Odense Teater

 

Odense Teater – Catch me if you can – Tiptoe Big Band

 

En af historiens halvstore svindlere var Frank William Abagnale Jr. selv om hans ’karriere’ kun varede fire år, fra han var 17 til han var 21. I de fire år nåede han at svindle med benzinkort og checks, rejste hele verden rundt som falsk pilot i Pan Am, virkede som ungdomsrådgiver, arbejdede i 11 måneder som læge og endelig i otte måneder som advokat, alt sammen uden eksamen.

Efter at være pågrebet lykkedes det ham flere gange at flygte på udspekuleret vis, bl.a. ved at udgive sig for at være undercover-FBI-agent, men han slap ikke for et halvt år i fransk fængsel fulgt af et halvt i et tilsvarende svensk, før en dom på 12 år i USA blev reduceret til fire, fordi han medvirkede til at afsløre muligheder for svindel – og minsandten om ikke han stadig eksisterer som ansat i FBI med samme arbejdsområde.

Naturligvis måtte den korte, farverige svindelperiode blive til først en bog, derefter en film med Leonardo di Caprio og Tom Hanks, og endelig til en musical, alt sammen med titlen ’Catch me if you can’.

På Odense Teater savner vi ikke filmens stjerner, for Laus Høybye er Abagnale Jr. med afvæbnende charme og flot sang. Han underspiller sine svindelnumre behageligt og fungerer glimrende i samspillet med den lige så glimrende Claus Riis Østergaard som FBI-agenten Carl Hanratty, for hvem arrestationen af svindleren bliver en besættelse.

 

Frank charmerer sin kommende svigerfamilie (Foto: Ard Jongsma).

Svindelkarrieren var ikke så lang og tåler ikke sammenligning med historiens største og især længst varende, så det er klogt af instruktøren Rolf Heim at sætte komik, sang, dans, musik og originalitet forrest i forestillingen.

Allermest overrumplende er det, at over scenen svæver og spiller Tiptoe Big Band med omkring 20 musikere. Hvornår har teatret sidst haft budget til 20 musikere i en forestilling, men I guder, hvor er det skønt. Orkestret, der med fuld ret har modtaget adskillige priser, svinger og jazzer sig gennem forestillingens iørefaldende og fint afvekslende numre, der alle fungerer, selv om de ikke er lige originale – et af dem er næsten kalkeret over Stan Getz.

 

Natali Vallespir Sand giver ikke Claus Riis Østergaard en chance (Foto: Ard Jongsma).

 

På den anden side er det måske aftenens allerfineste, fordi Natali Vallespir Sandi her brillerer med dampende sensualitet, mens hun behersker FBI-agenten Hanratty totalt – en blændende præstation.

Der spilles, synge og danses i det hele taget betagende; her og der udbredt til tilskuerrummet, og hele tiden understøttet af en spændende koreografi af Peter Friis, der sammen med scenografen Siss G. Jørgensen lader næsten alle møbler udgøre af statister, der anbringer sig i de nødvendige positurer, men også ved at forsvinde eller flytte sig kan illudere problem og krise, og som smart tvinger to forelskede i armene på hinanden. Desuden kan en stor beholder midt på scenen bruges til mange forskellige formål – og det i mange farver.

 

Originale møbler (Foto: Ard Jongsma).

 

’Catch me if you can’ er underholdende og topmusikalsk fra første til sidste sekund. Den spilles frem til 12. marts, og der er ved at være solidt run på billetterne, så kom ikke for sent, når du skal sikre dig dine.

Kategori Anmeldelser, Generelle nyheder, Musik, Teater | Ingen har kommenteret »


Jan Hertz var en tyfon

lørdag, 10. februar, 2018

Jan Hertz med et af aftenens tusinde udtryk (foto: Emil Andresen).

 

Ingen af tilhørerne var efter en aften i selskab med Jan Hertz i tvivl om, hvorfor han er et af Danmarks store navne i teaterverdenen.

Årets instruktør af Kerteminderevyen begejstrede de fremmødte revyvenner, da han fortalte om sit liv, sin karriere og sine visioner for Kerteminderevyen.

Ingen af tilhørerne var efter en aften i selskab med Jan Hertz i tvivl om, hvorfor han er et af Danmarks store navne i teaterverdenen.

I aftenens løb fortalte Hertz, der i år skal instruere Kerteminderevyen, om sit liv, fra han som ung i en kendt juvelerfamilie blev forsøgt afskrækket fra alt, hvad der har med teater at gøre, til han i dag turnerer med sin ’Senior Stand Up’ mellem alle de forskellige instruktionsopgaver.

I tiden imellem har han arbejdet med teater og film på alle tænkelige fronter: Som skuespiller – den største oplevelse formentlig at være konferencier i ’Cabaret’, som producent, som interviewer i et kolossalt antal talkshows, som koreograf – det var nu kun i den pure ungdom –, som teaterdirektør for adskillige teatre og som instruktør.

 

Jan Hertz fik vist, hvordan han dansede ballet, udklædt som Dronning Margrethe, ved regentens 50 års fødselsdagsshow (foto: Emil Andresen).

Instruktionsopgaverne rækker fra ’Anne Franks Dagbog’ til de fleste af Danmarks store revyer og forestillinger som ’Piaf’, som på en måde gav Lisbeth Dahl hendes seriøse sanggennembrud. Med en svensk mor og en evne til at såvel tale som – vigtigst – tænke svensk har en stor del af opgaverne ligget ’hinsidan’, hvor han har arbejdet intensivt sammen med Eva Rydberg. Hun er lige så sprælsk og kompromisløs som Hertz, og så er hun faktisk uddannet i Odense, hvor hendes første store rolle var som Anybody i West Side Story.

At Hertz er valgt til Kerteminderevyen skyldes, at ensemblet pegede på ham som deres første forslag, og han sagde ja uden at bede om betænkningstid. Han har tidligere arbejdet med Trine Gadeberg, Farshad Kholgi og direktør Mads Nørby, og han er allerede i gang med Kim Hammelsvang og skal møde Marie Mondrup for første gang i næste uge.

Onsdag aften optræder Hertz med sin Senior Stand Up i Vissenbjerghus og torsdag i Haarby, som det kan være værd at opsøge for at få – endnu – en stor oplevelse og en ide om manden, der skal forgylde Kerteminderevyen 2018.

Kategori Anmeldelser, Kerteminderevyen | Ingen har kommenteret »